De kracht van Feedback

Verrassing of geen verrassing
Op een professionele manier feedback geven blijkt helemaal niet eenvoudig te zijn. Wanneer en hoe leren we dat eigenlijk? We gaan ervan uit dat iedereen wel aangeeft als je iets van de ander wilt, toch? Tijdens trainingen zie je mensen 'stralen' bij positieve feedback. Ze geven elkaar feedback over 'echte dingen' en dat maakt het dat mensen zo geraakt worden. Zo gek eigenlijk dat we dat niet veel meer doen.

Als je gewenst gedrag wilt stimuleren varen mensen wel bij positieve feedback. Bij negatieve feedback wordt het allemaal nog weer een stuk lastiger: wat zal de ander wel niet van mij vinden? Of misschien wordt iemand wel hartstikke kwaad? Of de ander zal het toch wel niet veranderen? Kortom, we kunnen veel redenen bedenken om iemand geen feedback te geven.

Wat te doen

Je maakt het gedrag van de ander bespreekbaar en je kunt samen ontdekken wat het effect is van dat gedrag. Hoe beter we ons daarvan bewust zijn hoe makkelijker je met elkaar professioneel kunt samenwerken. Conceptueel is het niet ingewikkeld. Hoe geef je adequaat feedback: 1. het gaat om objectief waarneembaar gedrag (ik zag je dit doen of ik hoorde je dat zeggen) 2. aangeven wat het effect van dat gedrag op jou is (ik zag je dat doen en dat gaf mij een onprettig gevoel) 3. vragen naar herkenning (klopt dat?) 4. gewenst gedrag aangeven (ik zou het prettig vinden dat ...) 5. check de acceptatie van het gewenste gedrag 6. maak 'SMART' afspraken.

Toegevoegde waarde

Je maakt echt 'contact' met de ander. Het vergt wel moed om het te doen! Een mooie metafoor voor het krijgen van feedback is 'als het krijgen van een cadeau' (iemand heeft de moeite genomen je iets te willen geven met alle risico's van dien). Bij negatieve feedback is het zaak je zorgvuldig voor te bereiden voordat je iets kapot maakt wat niet de bedoeling was. Naast feedback geven is feedback vragen overigens niet minder belangrijk. Wie ga jij vandaag positieve feedback geven?

De kracht van Feedback
© Alle rechten voorbehouden.
1
0
1