Schilderij maken? 4 dilemma's...

Deze zomer had ik het voorrecht in alle rust te kunnen praten met Niels de Groot, die kunstschilder is. Ik was nieuwsgierig naar een aantal facetten van zijn werk: het spanningsveld tussen gevoel en inhoud, wie zijn allemaal partij, hoe ga je om met ontevreden cliënten ...

Schilderij als hulp

In mijn coachingspraktijk vraag ik cliënten soms een schilderij te maken om hun gevoel toe te vertrouwen aan het doek. Dat is heel spannend. Een schilderij onthult iets over jezelf, in al je naaktheid. Niet alleen het resultaat is interessant maar evenzeer het pad ernaartoe (proces).

Grootste gevaar

Terug naar Niels de Groot. Hij wil dingen zelf maken en hij moet dingen maken. Het eerste draait om jou los van je opdrachtgever, commercieel schilderen is het tweede. Een risico van in opdracht werken is dat je iets aan het schilderen bent voor iemand anders, je bent de ander aan het 'pleasen'. Durf je dan nog te schilderen wat jij voelt als schilder? Over 'gevoel' wil je toch niet onderhandelen? Wat zou jij doen?

Uitdaging

Het is een complexe soep: perspectief, compositie, kleurgebruik en bij jezelf blijven. Je wilt ook elke keer weer oorspronkelijk zijn, niet een kopie maken. Niet verzanden in je maniertjes. Steeds weer opnieuw blanco beginnen en er je eigen waarheid van maken.

Energie zichtbaar

Wat schilder je en wat laat je weg? Als je zo realistisch mogelijk wilt werken, kun je beter een foto maken in plaats van een schilderij. Als je in de open lucht schildert, verandert de lichtinval bijna voortdurend. Dat betekent dat je de kleuren op je palet tijdig moet hebben voorbereid om snel te kunnen schilderen. Lastig daarbij is dat je ook vormvrij wilt kunnen werken en dat je je niet laat verleiden tot het gebruiken van aangeleerde techniekjes. Telkens opnieuw jezelf overgeven. Waar in het schilderij komt jouw energie tot uitdrukking?

Belangrijk

Portretschilderen is buitengewoon uitdagend: jouw interpretatie van degene die je schildert, de verwachting van de opdrachtgever en het beeld dat degene die geschilderd wordt heeft van zichzelf. Vooraf duidelijk maken wat voor jou en de anderen belangrijk is lijkt logisch, maar blijkt in de praktijk weerbarstiger. Voor je het weet raak je verzeild in allerlei details ... Een teleurgestelde opdrachtgever kan ervoor zorgen dat de faire beloning voor de geleverde arbeid volledig uit balans raakt. De dialoog vooraf opzoeken is spannend. Doen?

Luisteren naar jezelf

Het is eenzaam, want niemand kan je vertellen hoe je moet schilderen. Waarom zou die ander het beter weten? Luister naar jezelf. Kortom vele dilemma's vallen je als schilder ten deel! Met welke dilemma's heb jij te maken in je werk?

Schilderij maken? 4 dilemma's...
© Alle rechten voorbehouden.
1
0
1